Specialized Levo e-mtb

I samarbete med Funäsdalens Cykel och Fritid

Då är det dags för vårt första samarbete med att prova el-cykel, en Specialized Levo som vi fått låna från Henrik Svetsnoff som driver en cykelbutik i Funäsdalen. Henrik är en vän och samarbetspartner till mig (Pernilla) sedan många år tillbaka.

Specialized Levo Comp Alloy är modell som vi fått låna och har nu testat under två helger. Första helgen cyklade jag kring Delsjön och där jag verkligen fick utmana Specialized Levo, då det bitvis var väldigt tekniska stigar och uppförsbackar.

Det jag upptäckte var att med E-MTB får du lära om, min känsla var att jag hade tappat all teknik. Allt gick mycket fortare, jag var tvungen att jobba med cykeln på ett helt annat sätt än vad jag är van vid. Det tog mig säkert 2 timmar innan jag började bli bekväm med cykeln.

Specialized släppte sin första E-MTB 2012 och den första generationen av Levo kom 2015. Idag är Specialized på sin 3:e generation av Levo. Specialized har varit ledande i utvecklingen av E-MTB under många år.

När du cyklar på en E-MTB får du assistans, extra kraft när du trampar, slutar du trampa får du heller ingen hjälp. Maxhastigheten på en E-MTB är 25km/h därefter får du trampa med egen maskin.

Specialized Levo är en mullet, vilket innebär att bakhjulet är mindre än framhjulet. Bakhjulet är 27,5 tum och fram är 29 tum. Fördelen med det är att man upplever att den blir mer kvickare, mer lätthanterlig när du cyklar på stigen. Geometrin är väldigt justerbar på Specialized Levo, du kan justera den utifrån din behov och den terräng du cyklar i. Du kan justera längden på kedjestag samt vinkeln på framgaffeln.

Batteritiden är väldigt bra på Specialized Levo, beroende på modell har du från 500Wh- till 700Wh-batteri. Hur länge batteritiden räcker är lite beroende på din vikt, vart du cyklar men under min tid jag provade Specialized Levo gjorde jag aldrig slut på hela batteriet. Första turen jag var ute på cyklade jag i ca 3,5 timmar och då hade bara 2 pinnar gått ner på batteriet.

Jag blev väldigt imponerad över Specialized Levo. Den klättrade otroligt bra och behövde man extra assistans vid klättringen tryckte man bara upp effekten ytterligare ett snäpp. Det går inte fortare utan E-MTB blir starkare. Som sagt vad tar det några gånger innan man har vant sig att cykla på E-MTB. Jag har nu varit ute vid två tillfällen och andra gången när jag cyklade i Lackarebäck kände jag mig mycket säkrare och mer bekväm med cykeln.

Det som är väldigt positivt med Specialized Levo är att den är låg, vilket passar oss tjejer väldigt bra. Jag når ner med båda fötterna när jag står still med cykeln och har sadelstolpen i botten. Specialized Levo finns från XS upp till XXL, vilket motsvarar en person som är från 150 cm lång till 203 cm lång.

Om jag ska sammanfatta min upplevelse och känsla för Specialized Levo är att det här är superkul, det är riktigt roligt att cykla E-MTB. Det är roligt både med stökig terräng likaväl som stig. Där jag tidigare gick upp med cykeln kommer jag nu upp med Specialized Levo – hurra. Det man ska tänka på är att man behöver ”lära om”, när det gäller att cykla E-MTB. Du använder din kropp och cykel på ett annat sätt och första gången fick jag träningsvärk kring axlar och skuldror. Det är absolut inte lättare att cykla med E-MTB, du blir lika trött som med vanlig MTB, det är bara roligare!

En film från vår E-MTB tur i Lackarebäck

3 svar på ”Specialized Levo E-MTB”

  1. Håller helt med! Det är så roligt med e-mtb! Men tyvärr så är det sanning med modifikation att en Levi storlek XS passar för någon som är 150 cm lång. Jag är 156 cm och når inte ner med fötterna till marken pga designen då överröret är för högt. Det är verkligen synd för man måste ha bra långa ben om man är under 160 cm för att kunna cykla säkert på en Levo ☹️

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *