Det här är en svår fråga att svara på. Bromsbelägg är slitagedelar som förr eller senare kommer att behöva byta ut. För vissa tar det flera år och vissa gör det 1-2 gånger per år. Ett tydligt tecken på att du behöver byta ut dina bromsbelägg är att bromsen tar allt sämre och sämre, dvs att handtaget tar längre in mot styret.

Dina bromsar är dina absolut viktigaste komponenter på din cykel. Litar du inte på dina bromsar blir det jobbigt för dig att stigcykla. Precis som allt annat finns det en uppsjö av olika bromsbelägg och märken på bromsar så som Shram, Shimano, Hayes, Magura, Formula mm.

Alla olika märken, har olika egenskapar och känsla när man bromsar. Shram och Hayes har lite samma känsla, att du kan modifiera under tiden du bromsar. Shimano har en känsla ”av och på” medan Shram och Hayes har en mjukare känsla. Jag har tidigare haft Shram och tycker att man kan ”glida” med hjälp av bromsen. Jag vet att det låter luddigt men det är svårt att förklara. Magura ligger någonstans där mittemellan och på min cykel jag har idag, sitter det Magura MT5 för närvarande.

Här nedanför ser du olika bromsbelägg och hur de ser ut när de är slitna och dags att byta ut.

Här ovanför ser du hur ett par nya, fräscha bromsbelägg ser ut och här nedanför ser du hur det ser ut när man byter bromsbelägg. Jag tänker inte gå igenom hur man gör, utan tänker att du enkelt kan se det via YouTube eller om du lämnar in din cykel på service hos din närmsta cykelverkstad.

Något som även är viktigt att tänk på är bromsvätska. Bromsvätska drar åt sig fukt och med tiden blir den dålig, därav är det ett tips att byta ut den en gång per år. Så när du lämnar in din cykel på service, be dom även byta bromsvätska.

Sammanfattningsvis så håll koll på dina bromsar. Ett tydligt tecken på att du behöver byta ut dina bromsbelägg är att bromsen tar allt sämre och sämre, dvs att handtaget tar längre in mot styret. Ta hand om din cykel genom att en gång per år lämna in den på service, be cykelverkstaden att byta ut bromsbelägg och bromsvätska vid behov. Så är du och din cykel redo för en ny säsong!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *