Helt otroligt nu har vi hållt igång i snart två månader med vårt anpassade träningsschema från Målrettet Trening. Vi är nu inne i period 3. Eftersom vi är två helt olika cyklister, Linda XC och Pernilla Enduro så har vi helt olika anpassade träningsscheman. Vi båda har olika sorters intervallspass 3 gånger i veckan varvat med styrketräning och i vissa fall långpass på 3h. Vissa dagar kan vi välja vila/lugnt pass. Pernilla kör med wattpedaler på sin Monark i garaget och Linda kör på sin Wahoo Kickr i garaget. Träningsschemat görs i Training Peaks och kör man på en Trainer så kopplar man ihop TrainingPeaks med Swift och vips så kommer passet upp där!

Vi tycker att det är perfekt att få denna sortens av träningsupplägg då man kan få det upplagt efter sina uppsatta mål och önskemål. Det blir något helt annat, man kommer verkligen igång på riktigt. Lätt att annars ”strunta i träningen” här vet man att någon faktiskt analyserar och kollar hur det går och kommer med feedback.

”Kristian förklarar”
Vad är Målrettet Trening?
Målinriktad träning är ett träningsupplägg för alla som önskar att få ut mer av sin träning och perfekt om man är ute efter att få grym uppföljning inom styrketräning, kondition och kost. Dom erbjuder träningsupplägg enskilt och för grupp, träningen anpassas efter kundens mål och önskningar.

Vi finns i Lillehammer – Norge och har möjlighet att coacha på både träningscenter och via online.

Hur skall man optimera sin träning?
– Vi är väldigt glada för att få vara med och coacha Linda & Pernilla inför 2024. När vi arbetar med träningsprogram för våra kunder som vi gör med dem, så är det viktigt att ta reda på följande:
1. Mål
2. Delmål
3. Ramverk (antal timmar, träningsdagar, lediga dagar, periodisering etc).
4. Totalbelastning (jobb, familj, semester, vardagsliv etc).

Som vi vet så är ovanstående faktorer väldigt olika från person till person. Därför är det väldigt viktigt att få en översikt så att vi kan lägga bästa möjliga plan som passar. När detta är gjort så börjar vi med ett träningsupplägg. Dom allra flesta som anlitar oss kör en träningsuppbyggnad med olika perioder. Med detta menas att man kör en 4 veckors cykel, där vi har 3 veckor med ökande belastning och en säkringsvecka innan en ny period. I varje period önskar vi att fokusera på specifika fokusområden som till exempel fatmax, sweetspot, tröskel, VO2max, snabbhet osv. När man jobbar på detta sättet så önskar vi att få en större volym av samma intensitet under en kortare period medans vi upprätthåller de andra områdena. I nån period så lägger vi också in ännu tuffare pass. När två eller tre av dessa perioder är genomförda så ser vi ifall det man har tränat på har blivit bättre. När man analyserar resultatet så kan vi se hur varje enskild person svarar på träningen och så kan vi dra slutsatsen ifall det har gett önskad effekt eller inte och om vi bör göra det annorlunda nästa period.

Forskning har påvisat att en viss typ av uppbyggnad ger en större effekt än ”normala träningsveckor”. Detta ger våra kunder också mycket större variation i sin träningsvardag, något som är mer roligt och ger ökad motivation.

Uppföljning
Vi följer upp alla våra kunder i appen TraningPeaks. Vi lägger in träningsprogrammet i appen (kondition, styrka, strecthing etc). Oavsett om du har en klocka eller en dator så sparas alla pass du genomför i appen, när du trycker spara. Sedan går vi in och analyserar hela passet och allt som blivit gjort, på så sätt så kan vi ge feedback på träningen, hur du löste den eller bara kolla av med kund hur passet gick.

Glöm inte av att koden MTBtjejer ger er 15% på valfritt upplägg.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *